Ökning i omsättning och besökare

Hede Fashion Outlet överträffar förväntningarna

Till alla nyheter

onsdag 3 juli 2019

Hede Fashion Outlet ökar kraftigt sin försäljning, redan innan utbyggnaden är färdigställd. Outleten, strax utanför Göteborg, är en av elva VIA Outlets i Europa. Och de västsvenska kunderna visar stort intresse: första halvåret 2019 redovisar man en ökning av omsättningen med 9%. Samtidigt ökade antalet besökare under samma period med 4%.

– Även om vi väntat oss en ökning så är denna långt mycket bättre än vi trott. Vi håller ju på att bygga ut köpcentret och trodde att de stora ökningarna skulle komma först när nyöppningen sker, i oktober. Uppenbarligen anser våra kunder att det varit värt att komma till oss, trots att vi i nuläget inte kan erbjuda det vi normalt kan, säger Per Wallentin, Nordic Business Director på VIA Outlets.

Redan under det första halvåret sedan man drog igång den stora utbyggnaden av outletområdet har mycket hänt. I våras öppnade Adidas sin nya flaggskeppsbutik med outletkoncept på över 1000 kvadratmeter. Något senare fick man sällskap av Lyko som öppnat 500 kvadratmeter för alla som gillar hårvård, hudvård, parfym och kosmetik. Helhetskonceptet på Hede Fashion Outlet är nytt för Lyko som tidigare fokuserat på endast hårvård, en förändring som tagits emot väl av kunderna.

Inför midsommar tog outletaktören sats och lockade med extra erbjudanden, något som uppskattades av de västsvenska midsommarfirarna:

– Eftersom vi bygger om trodde vi inte att vi skulle kunna klara av att behålla de fina försäljningstal som vi normalt har under midsommarhelgen. Men oj så fel vi hade, vi ökade försäljningen med 5% på midsommardagen, och på söndagen med hela 88%, säger Per Wallentin.

I oktober skall nya Hede Fashion Outlet stå klart med 14 nya butiker, samt ett kafé. I nuläget kan alla varumärken inte avslöjas, då det förhandlas kring detaljer, men redan nu står det klart att Calvin Klein och Gant öppnar varsin ny flagship outletbutik, den senare på 500 kvadratmeter, och de får sällskap av välkända underklädesbutiken Triumph.

– Det händer mycket hos oss nu, och vi kommer att synas och höras över hela Västsverige under hösten, avslutar Per Wallentin.

Dela